Wednesday, April 6, 2016

BERSIKAP TENANG DALAM MENGHADAPI SEGALA MUSIBAH DAN CUBAAN.


“Tenang itu bagus, terlalu tenang jangan”. smile emoticon
Tenang disini menunjukan peribadi yang kuat dan teguh. Tenang merupakan tanda bagi manusia yang sedar dan beradab. 
Sebaliknya adalah manusia yang mudah marah kerana sebab yang remeh menunjukkan manusia yang lemah keperibadian, akal dan sifatnya.
Dengan bersikap tenang, Allah swt. akan semakin melipatgandakan balasan kebaikan baginya, karena Allah swt memperlakukan seorang hamba sesuai dengan persangkaan hamba tersebut kepada-Nya.
Meskipun Allah swt. dengan hikmah-Nya yang Maha Sempurna telah menetapkan bahawa musibah itu akan menimpa semua manusia, baik orang yang beriman maupun orang kafir, akan tetapi orang yang beriman memiliki keistimewaan yang tidak dimiliki oleh orang kafir, yaitu ketabahan dan pengharapan pahala dari Allah swt. dalam menghadapi musibah tersebut. 
Di samping akan semakin menguatkan ketabahannya, juga akan membuatnya selalu bersikap husnuzh zhann (berbaik sangka) kepada Allah swt dalam semua musibah dan cubaan yang menimpanya.
Di samping sebab-sebab di atas, ada lagi faktor lain yang boleh meringankan semua kesusahan yang dialami seorang Mukmin di dunia ini, iaitu merenungi dan menghayati hikmah-hikmah agung yang Allah swt. jadikan dalam setiap ketentuan yang terjadi pada hamba-hamba-Nya yang beriman dan bertakwa. 
Dengan merenungi hikmah-hikmah tersebut, seorang Mukmin akan semakin yakin bahawa semua cubaan yang menimpanya, pada hakikatnya adalah kebaikan bagi dirinya, untuk menyempurnakan keimanannya dan semakin mendekatkan dirinya kepada Allah swt.
Mengapa kita sebagai orang Mukmin harus mendapatkan musibah dan cubaan?
Allah swt. menjadikan musibah dan cubaan tersebut sebagai ubat pembersih untuk mengeluarkan semua kotoran dan penyakit hati yang ada pada hamba-Nya.
Allah swt. menjadikan musibah dan cubaan tersebut sebagai sebab untuk menyempurnakan penghambaan diri dan ketundukan seorang mukmin kepada-Nya, kerana Allah swt mencintai hamba- Nya yang selalu taat beribadah kepada-Nya dalam semua keadaan, susah mahupun senang.
Allah swt. menjadikan musibah dan cubaan di dunia sebagai sebab untuk menyempurnakan keimanan seorang hamba terhadap kenikmatan sempurna yang Allah swt. sediakan bagi hamba-Nya yang bertakwa di surga kelak. 
Inilah keistimewaan syurga yang sangat jauh berbeza keadaannya dengan dunia Allah swt. menjadikan syurga-Nya sebagai negeri yang penuh kenikmatan yang kekal abadi, serta tidak ada kesusahan dan penderitaan padanya selamanya. 
Sehingga seandainya seorang hamba terus-menerus merasakan kesenangan di dunia, maka tidak ada ertinya keistimewaan syurga tersebut, dan dikhuatiri hatinya akan terikat kepada dunia, sehingga lupa untuk mempersiapkan diri menghadapi kehidupan yang kekal abadi di akhirat nanti.
Beberapa perkara yang mesti kita lakukan untuk bersikap tenang dalam menghadapi segala musibah dan cubaan.
~ memiliki ilmu yang benar.
~ yakin sepenuhnya kepada Allah swt.
~ bijak mengawal diri dengan sebaik-baiknya.
~ sempurnakan ikhtiar untuk mendapatkan pertolongan-Nya.
"setiap yang berlaku, pasti ada hikmahnya"
Semoga bermanfaat dan mendapat redho Allah.Insyaallah
----------------------------------------------------------------------------------------------
dapatkan buku 70 hadis mudah hafal dan mudah amal 

pm/whatsapp 013 244 3199 (salimah)

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...