Wednesday, December 17, 2014

KAMBING BAKAR MADU PULAU

KBMP pakar kambing golek yang pastinya lazat dan asli.daging kambing yang diperap dengan adunan rempah asli serta sos blackpepper yang istimewa.pastinya menepati selera semua.confirm menjilat jari...

tempahan dibuka untuk pelbagai majlis seperti aqiqah, perkahwinan, jamuan makan dll.

lokasi : port klang/klang/shah alam/kuala lumpur

call/whatsapp 019 2826 985(shah) atau 013 2443 199(olie)

like pages kbmp untuk latest promotion update http://www.facebook.com/kambingbakarmadupulau

jangan lupa follow insta skali tau.. @kambingbakarmadupulau





Saturday, October 25, 2014

ALHAMDULILLAH...

Di saat waktu berhenti…kosong Dimensi membutakan mata memekakkan telinga Lalu diri menjadi hampa Saat paradigma dunia tak lagi digunakan utk menarka Sadarku akan hadirMu Mematahkan sendi² yg biasanya tegak berdiri

Ult li albi bissaraha (Aku membuka hatiku dengan kejujuran) Hayya nab’idil karaha (Hindarilah kebencian dan dendam) Syakkireena a’ kulli na’ma (Marilah kekalkan syukur dgn apa yg kita ada) Ba’ ideena anil fattana (Hindarilah segala penipuan dan dosa²)

Merenungi luar jendela Mengagumi kebesaran yg Maha Esa Ku menilai kehidupan dr sudut berbeza Tak memadai hanya kecapi rasa selesa Mahukan harta yg mampu beli satu semesta Berpesta ke parti botol bergelimpangan Kekasih muda bukan takat berpegang tangan Harta dan jamuan nafsu tidak berkekalan Bila menjelang tua bukan itu jadi bekalan Dan jangan puisi ini disalah tafsir pula Bukan berkhutbah, cuba betul diri ini cuma Ingin hidup sempurna, asset nilai berjuta Saling tukar wanita, senyum dan mati tua Bakat dikurnia jangan disalahguna Jangan kufur nikmat yg diberi percuma Guna kelebihan utk khidmat bersama Jagalah nama Hidup penuh pementasan dan drama Ada berisi ada yg kurus Ada melencong ada yg lurus Bukan semuanya tulus Ada sempurna ada kurang upaya Ada yg jadi buta hanya bila sudah kaya Sebesar rumah bermula dengan sekecil bata Boleh hilang dalam sekelip mata Ucaplah Alhamdulillah bukannya sukar Kerna semana kaya atau besar Tetap Allahuakbar…

Ult li albi bissaraha (Aku membuka hatiku dengan kejujuran) Hayya nab’idil karaha (Hindarilah kebencian dan dendam) Syakkireena a’ kulli na’ma (Marilah kekalkan syukur dgn apa yg kita ada) Ba’ ideena anil fattana (Hindarilah segala penipuan dan dosa²)

Jadikanlah ku tentera Fisabilillah Yang tertera di kalimah harap memanduilah kita apabila persimpangan tiba Hidup penuh dengan rintangan harus kuhadapinya Harap ku tidak lupa diri bila gembira Dan cuma mula mencari Kau di saat hiba Ku cuma manusia penuh dgn kesilapan Tapi bisa membezakan cahaya dan kegelapan Tabah bila dikalangan duri onak dan cubaan Teguh bila dicubakan pengaruh kuasa dan perempuan ah! Sentiasa legar diminda dikejar dan dipinta Dr zaman bermula hingga ke akhirnya Ku mengerti siapa ku tanpa Mu disisi Dan apa guna posessi juga posisi Sementara ini cuma hanya puisi Nukilan tulisan dan bisikan hati Mencari keterangan menjiwai peranan Menepati pesanan, janji juga saranan Alhamdulillah atas kurniaan rezeki Moga tidak leka dalam perjalanan ini

Ult li albi bissaraha (Aku membuka hatiku dengan kejujuran) Hayya nab’idil karaha (Hindarilah kebencian dan dendam) Syakkireena a’ kulli na’ma (Marilah kekalkan syukur dgn apa yg kita ada) Ba’ ideena anil fattana (Hindarilah segala penipuan dan dosa²)

Aku yang memandang di dlm lubuk hati Mencari-cari rahsia yg katanya tersembunyi Aku yg melihat alam meliputi ujud menyertai lalu kupindahkan alam ke dlm mata hati Aku hakiki aku mengerti segala yg terjadi di langit dan di bumi Gunanya tiada fantasi pelik dan benar qada’ dan qadar Kau berilahku kekuatan agar dapatku hindarkan segala kesesatan Usah kau biarkan nafsuku terliur Dari pandangan majazi ini Aku yg bodoh lagi hina amat benar merindui Moga cahaya lelatu tak membutakan mataku Semoga segala puji takku meninggi diri Moga segala janji dpt juga ku penuhi Moga dpt ku hadang tikaman dr belakang Lidah setajam pisau Ku tidak akan risau Dgn dugaan cabaran Sepanjang perjalanan ku pasrah ku akur 786 Alhamdulillah Syukur!

Ult li albi bissaraha (Aku membuka hatiku dengan kejujuran) Hayya nab’idil karaha (Hindarilah kebencian dan dendam) Syakkireena a’ kulli na’ma (Marilah kekalkan syukur dgn apa yg kita ada) Ba’ ideena anil fattana (Hindarilah segala penipuan dan dosa²)

Sujudku pun takkan memuaskan inginku utk hanturkan sembah sedlm kalbu Adapun ku sembahkan syukur kpd Mu Ya Allah Utk nama harta dan keluarga yg mencinta Dan perjalanan yg sejauh ini tertempa Alhamdulillah pilihan dan kesempatan Yg membuat hamba mengerti lebih baik ttg makna diri Semua lebih berarti apabila dihayati Alhamdulillah³

Monday, September 22, 2014

TIPS MEMBANYAKKAN SUSU IBU (SUSU BADAN)



lagi 4 bulan..cukup 2 tahun umur Muhammad Arief Faith..dan inshaallah, lengkaplah misi mama untuk memberikan arief penyusuan susu ibu selama 2 tahun.tanpa penambahan susu formula..alhamdulillah..harapnya berjaya..lagi 4 bulan je dikkkk...hehe....

sama macam abang irfan n abang ikram..diaorg berdua pun alhamdulillah menyusu badan sepenuhnya sehingga 2 tahun...semoga anak2 mama sentiasa diberi kesihatan dan sentiasa dilindungi oleh-Nya.

kat bawah ni, saya share sedikit tips membanyakkan susu badan..

TIP MEMBANYAKKAN SUSU IBU (SUSU BADAN)

[a] Berurut (dengan bidan).
[b] Banyakkan minum air/jus buah-buahan.
[c] Banyakkan minum susu. Sebaiknya mengambil hidangan susu 3 hingga 4 hidangan sehari.
[d] Pengambilan lebih makanan berprotein penting untuk penghasilan susu ibu.
[e] Makan nasi panas bersama halia muda (yang ditumbuk halus) dan dicampurkan dengan air asam.
[f] Minum air asam jawa yang direbus dengan gula merah bersama dengan 3 keping asam keping.
[g] Ambil beberapa helai daun betik sederhana muda. Rebus sehingga mendidih. Minum air rebusan itu 2 hingga 3x sehari.
[h] Ambil sebatang lobak putih. Cuci bersih dan kisar sehingga halus. Campurkan dengan segelas air suam. Minum 2x sehari.
[i] Sapu sedikit minyak kelapa pada daun sirih. Layurkan/salai pada api sehingga layu. Ketepikan sebentar. Setelah agak suam, tekapkan daun sirih tersebut pada payudara. Amalkan setiap hari.

Sayur-sayuran yang dapat membanyakkan air susu ibu:

• Brokoli 
• Lobak Merah 
• Lobak Putih 
• Seleri 
• Kobis 
• Sawi Putih 
• Peria 
• Ulam Pegaga 
• Ulam Jantung Pisang [yang telah direbus]


CHEESE POWDER

Assalamualaikum dan selamat pagi... =)


saya ada jual cheese powder yg similar like KFC..memang sangat sedap dan berbaloi jika anda memilikinya..sesuai dimakan bersama pelbagai makanan kegemaran anda seperti wedges, fries, nugget, ayam goreng, pizza, makaroni, tempe dll

sangat mudah disediakan.hanya bancuh dengan air panas.anda akan menikmati cheezy sauce yang sedap dan enak...harganya memang berbaloi dan mampu milik.

CHEESE POWDER 200g/pack
1pack rm20 | 2pack rm30 | 3pack rm40 | 4pack rm50 | 5pack rm60
****harga termasuk poslaju(sm)****

CHEESE POWDER 100g/pack
1pack rm13 | 2pack rm20 | 3pack rm27 | 4pack rm34 | 5pack rm42
****harga termasuk poslaju(sm)****

----JUALAN BORONG PADA HARGA TERENDAH---


sms/whatsapp : 013-2443199(salimah)


Saturday, September 20, 2014

17 RESEPI PANTANG SELEPAS BERSALIN NORMAL & CAESAREAN


17 Resepi Pantang Selepas Bersalin Normal & Pembedahan
*Selepas baca boleh SHARE
Bukan sahaja untuk ibu selepas bersalin, samada bersalin normal, caesar atau pembedahan, resipi ini juga boleh digunapakai untuk kanak-kanak selepas berkhatan atau bersunat.
1. Ikan Masin Lada Hitam
Bahan-bahan:
-Ikan masin (Digoreng tanpa minyak)
-Lada hitam
Cara-cara:
-Tumbuk bahan tersebut dan jika suka boleh ditambah perahan limau
Gaulkannya sebati
2. Ikan Tenggiri Kering
Bahan-bahan:
-1 keping ikan tenggiri kering
-2 biji lada besar
-½ biji bawang besar dihiris
Cara-cara:
-Ikan digoreng layur bersama hirisan halia.
-Kemudian ditumbuk bersama lada besar dan bawang tapi jangan hancur.
-Hidang bersama nasi panas
3. Sambal Tok-tok Lada Hitam
Bahan-bahan:
-Bawang merah
-Bawang putih
-Ikan bilis
-Lada hitam
Cara-cara:
-Goreng layur bahan tersebut dan tumbuk campur sikit garam
Hidang bersama nasi panas
4. Ikan Masin Goreng Asam Jawa
Bahan-bahan:
-Isi ikan masin (Kurau @ Talang)
-1 labu bawang besar
-5-6 tangkai cili kering
-3 ulas bawang putih
-½ inci halia
-Sedikit air asam jawa & gula
Cara-cara:
-Tumis semua bahan yang dihiris.
-Bila agak garing, masukkan air asam jawa, garam dan sedikit gula .
-Akhir sekali masukkan ikan masin yang telah digoreng terlebih dahulu.
5. Ikan Bilis Goreng Aroma
Bahan-bahan:
-100g ikan bilis putih
-3 batang serai (Dititik @ dihiris ikut suka)
-1 biji bawang besar dimayang
-2cm halia dimayang
-6 helai daun limau purut dihiris @ dikoyak kasar
-6 biji cili padi diketuk
-Minyak
Cara-cara:
-Goreng ikan bilis hingga ranggup
-Kemudian masukkan bahan hirisan
6. Ikan Bilis Dengan Cili Mesin
Bahan-bahan:
-Sebiji bawang besar dimayang
-Ikan bilis
-Jeruk lobak
-Sebiji telur
-Cili mesin 1 sudu
Cara-cara:
Goreng ikan bilis hingga garing, angkat dan ketepikan.
Kemudian tumiskan cili mesin hingga masak, masukkan jeruk lobak & ikan bilis.
Akhir sekali masukkan telur & kacau hingga sebati.
7. Pegaga Masak Lada Hitam
Bahan-bahan:
-Sedikit santan pekat
-Lada hitam (lebihkan)
-Ikan bilis putih
-Kunyit hidup
-Halia
-Garam
Cara-cara:
-Lada hitam, halia & kunyit hidup ditumbuk.
-Kemudian masukkan santan direneh bersama bahan tumbuk. Biar pekat.
-Kira OK masukkan pegagadan ikan bilis serta bahan-bahan perasa.
8. Hati Masak Limau Purut
Bahan-bahan:
-1/2kg hati lembu direbus dan dipotong kecil
-5 helai daun limau purut dipotong tengah dan dikoyakkan
-6 tangkai cili kering (Dalam pantang boleh diganti dengan lada hitam secukupnya)
-3 labu bawang besar
-4 ulas bawang putih
-2cm hirisan halia muda
-½ camca ketumbar
-½ camca jintan manis
-½ camca jintan putih
-Garam & gula secukup rasa
-Minyak untuk menumis
Cara-cara:
-Cili/lada hitam, bawang besar, bawang putih halia, jintan dan ketumbar dimesin halus.
-Tumis hingganaik bau/garing kemudian masukkan hati dan daun limau purut. Jika suka boleh tambah air untuk berkuah.
-Setelah itu, masukkan perasa. Ok.Boleh diangkat dan dihidang.
9. Hati Goreng Lada
Bahan-bahan:
-600g hati lembu direbus dan dipotong
-4 sudu besar lada putih
-2 sudu besar serbuk rempah
-2 sudu besar minyak
-1 sudu besar air asam jawa
-½ sudu serbuk jintan putih
-1 sudu serbuk kunyit
-2 labu bawang besar
-Garam/ Ajinomoto secukup rasa
-1 batang daun bawang untuk hiasan
Cara-cara:
-Gaulkan hati yang telah dipotong bersama rempah-rempah tersebut
-Tumiskan ia, agak kira okay bolehlah dimasukkan air asam jawa
-Taburkan hirisan daun bawang
10. Ayam/Daging Bakar Cicah Air Asam Lada Hitam
Bahan-bahan:
-4cm halia muda
-3cm kunyit hidup
-Garam secukupnya (Kesemua bahan ini dikisar dan diperap)
Cara-cara:
-Bakar ayam/daging dengan bahan perap.
-Hiriskan dan boleh dihidang dengan pencicah iaitu 2 sudu lada hitam, hirisan bawang besar dan perahan asam jawa
11. Sambal Tok-tok
Bahan-bahan:
-Ikan bilis
-Cili padi
-Bawang
Cara-cara:
-Bahan tersebut ditumbuk kasar dicampur bersama perahan limau.
12. Daging Goreng Halia
Bahan-bahan:
-Daging batang pinang dihiris nipis
-Halia dimayang halus
-Bawang Putih diketuk
-Bawang besar dihiris bulat
-1 biji lada benggala/ ketukkan cili padi kalau nak pedas
-Sedikit sos tiram
-Sedikit kunyit hidup/kunyit serbuk, Garam/ Serbuk Perasa
-Jika nak berkuah, bancuhkan sedikit tepung jagung dan air@ bagi lebih perisa masukkan sedikit air asam jawa.
Cara-cara:
-Panaskan minyak, masukkan daging yang telah diperap sebentar dengan kunyit dan garam.
-Agak lembut , tumiskan bawang putih dan halia, masukkan juga sos tiram dan bahanperasa mengikut kesesuaian.
-Akhir sekali masukkan , lada benggala ataupun cili padi dan hirisan bawang besar.
-Jika nak berkuah boleh juga ditambah dengan bancuhan tepung jagung.
13. Daging Goreng Lada Hitam (Marinated)
Bahan-bahan:
-Daging hihiris halus
-Lada hitam secukup rasa
-Halia
-Bawang besar
-Bawang putih
-Sos Cili/Cili mesin
-Sos tomato
-Sos tiram
-Kicap pekat
-Garam/serbuk perasa
Cara-cara:
-Perapkan daging bersama halia , bawang putih dan bawang besar yang telah dikisar. Termasuk bahan sos terlibat.
-Panaskan minyak, masukkan daging bersama bahan perap, tambahkan air mengikut keperluan bagi memastikan daging lembut.
-Setelah empuk, boleh ditambah dengan garam dan serbuk perasa mengikut keperluan dan juga hirisan bawang besar.
14. Ayam Panggang Selera Pantang
Bahan-bahan:
-Ayam
-1 batang serai dititik
-1 sudu jintan manis
-½ sudu jintan putih
-1cm kunyit hidup
-1cm lengkuas
-1cm halia
-4 ulas bawang merah
-2 ulas bawang putih
-garam
-Air asam jawa
-½ cawan air
Cara-cara:
-Ayam dilumur dengan garam & sedikit bawang merah, halia, bawang putih & kunyit tumbuk juga lengkuas.
-Panggang ayam
-Tumis bahan tumbuk yang lebih tadi, masukkan jintan tumbuk, air asam jawa juga garam. Tambah sedikit air untuk berkuah. Dan bolehlah disiram
ayam panggang tadi dengan kuah tersebut.
15. Ayam Percik Chinese Style
Bahan-bahan:
-1 ekor ayam
-Daun salam dan daun kunyit
Bahan A:
-Bunga Lawang
-Bunga Cengkih
-Kulit Kayu Manis
-Jintan Manis
-Lada Hitam
-Serai & Halia
-Gula Melaka – dicincang halus
-Lemon – diperah
-Santan
-Garam
-Bawang putih dan bawang merah ditumbuk halus
(Jika suka boleh ditambah sedikit cili padi)
Cara-cara:
-Masukkan daun salam & daun kunyit ke dalam ayam.
-Panggang @ goreng dalam minyak penuh (deep fried)
-Tumis bawang merah dan putih. Masukkan bahan-bahan A, masukkan juga perahan lemon, gula melaka, garam.
-Masukkan santan cair biar mendidih di atas api perlahan. Bila dah pekat masukkan santan pekat.
-Bila dah pekat, boleh disiram ke ats ayam panggang tersebut.
16. Lengkuas Muda Masak Lada Merah
(Petua baik diamalkan memperbaiki rahim wanita atau dengan lain perkataan mengetatkan lagi organ wanita selepas bersalin)
Bahan-bahan:
-Lengkuas muda dihiris nipis ~ direbus sehingga kering utk buang pahit & maung lengkuas
-Sedikit ikan bilis
-Bawang merah
-Bawang Putih
-Lada merah
Cara-cara:
-Lada ikan bilis, bawang putih & merah ditumbuk dan ditumis dengan sedikit minyak.
-Masukkan garam dan lengkuas yg telah direbus tadi dan kacau agar ia sebati.
17. Turi Masak Asam Rebus
(Bagus Utk Menambah Susu Ibu).
Bahan-bahan:
-Daun Turi
-Ikan Bilis
-Asam Keping
-Bawang merah
-Kunyit Hidup
-Ikan Bilis
-Lada merah
Cara-cara:
-Bahan iaitu bawang merah, lada merah, ikan bilis, kuntit hidup ditumbuk kemudian direbus.
-Masukkan garam, asam keping dan daun turi biarkan sehingga mendidih kemudian bolehlaa diangkat.
Semoga dapat membantu dan semoga bermanfaat, silakan SHARE 
kredit Rumahtangga Harmoni Keluarga Bahagia

Tuesday, August 26, 2014

PERKARA PALING DITAKUTI : RIAK


"Sesungguhnya yang paling aku takut menimpa kalian adalah asy syirkul ashghar (syirik kecil). Sahabat bertanya: "Apakah syirik kecil itu? Baginda menjawab: Riak." (HR Imam Ahmad)
"Mahukah kalian aku beritahu sesuatu yang lebih aku takutkan daripada Dajal? Kami katakan: Tentu. Baginda bersabda: Riak, syirik yang tersembunyi iaitu apabila seseorang mengerjakan solat lalu dia menyempurnakan solatnya apabila mengetahui seseorang memandangnya." (HR Ibnu Majah)
Nabi sallallahu `alaihi wa sallam bersabda yang maksudnya: “Sesiapa sum'ah (memperdengarkan amalnya), maka Allah akan memperdengarkan aibnya dan sesiapa beramal kerana riak (memperlihatkan amalnya) maka Allah akan membuka niatnya di hadapan manusia pada hari kiamat kelak.” (HR Bukhari dan Muslim)
Riak ialah menampakan atau memperlihatkan ibadah dengan niat mendapat perhatian atau pujian manusia, kedudukan atau penghargaan atau keuntungan duniawi.
Sum'ah ialah memperdengarkan atau menceritakan atau memberitahu ibadah dengan niat mendapat perhatian atau pujian manusia, kedudukan atau penghargaan atau keuntungan duniawi. Cara penyampaian boleh secara lisan atau tulisan.
Beza antara riak dan sum'ah ialah riak bersangkutan dengan deria mata atau penglihatan, sum'ah bersangkutan dengan deria telinga atau pendengaran.
Riak ialah menampakkan atau memperlihatkan. Sum'ah ialah memperdengarkan atau menceritakan atau memberitahu dengan cara bercakap atau menulis.
Berkata imam Qurtubi,: “Hakikat riyak ialah menginginkan dunia dalam ibadah dan asalnya ialah menginginkan kedudukan di hati manusia.”
Al Hafidz Ibn Hajar menjelaskan “Riyak ialah menampakkan ibadah dengan tujuan agar dilihat manusia, lalu mereka memuji pelaku amal tersebut.”
Dikatakan riak dan sum'ah adalah kerana niat atau tujuan yang tidak ikhlas, niat untuk mendapat perhatian atau pujian manusia, kedudukan atau penghargaan atau keuntungan duniawi. Oleh itu hanya ALLAH sahaja yang mengetahui orang yang riak dan sum'ah.
Ibadah orang yang riak atau sum'ah akan ditolak serta tiada nilai disisi Allah.
"Sesungguhnya Allah tidak akan menerima amal kecuali amal yang dilaksanakan dengan ikhlas dan dilakukan semata-mata untuk mengharap redha Allah. (HR Abu Daud dan An-Nasa'i)
Nabi sallallahu `alaihi wa sallam bersabda yang maksudnya: “Sesungguhnya setiap amalan bergantung pada niat dan setiap orang akan mendapat ganjaran sesuai dengan niatnya.” (HR Bukhari dan Muslim)
Abu Hurairah yang berkata, ”Saya mendengar Rasulullah shollallahu 'alaihi wasallam bersabda, “Sesungguhnya orang yang pertama kali diadili pada hari kiamat adalah orang yang mati syahid di jalan Allah. Dia didatangkan kemudian dinampakkan kepadanya nikmat-nikmat yang diberikan kepadanya maka dia pun mengakuinya. Allah bertanya, “Apa yang kamu lakukan dengannya?” Dia menjawab, “Aku berperang untuk-Mu sampai aku mati syahid.” Allah berfirman, “Engkau dusta, sebenarnya engkau berperang kerana ingin disebut sebagai orang yang berani. Dan itu sudah kau perolehi.” Kemudian Allah memerintahkan malaikat untuk mengheretnya tertelungkup di atas wajahnya lalu dilemparkan ke dalam neraka.
Kemudian seorang yang menuntut ilmu dan mengajarkannya dan juga membaca Al Quran. Dia didatangkan kemudian ditunjukkan kepadanya nikmat-nikmat yang sudah didapatinya dan dia pun mengakuinya. Allah bertanya, “Apakah yang sudah kau perbuat dengannya ?” Maka dia menjawab, “Aku menuntut ilmu, mengajarkannya dan membaca Al Quran kerena-Mu.” Allah berfirman, ”Engkau dusta, sebenarnya engkau menuntut ilmu supaya disebut sebagai orang alim. Engkau membaca Quran supaya disebut sebagai Qari’.” Kemudian Allah memerintahkan malaikat untuk mengheretnya tertelungkup di atas wajahnya lalu dilemparkan ke dalam neraka. Kemudian ada seseorang yang telah mendapatkan anugerah banyak harta. Dia didatangkan dan ditunjukkan kepadanya nikmat-nikmat yang diperolehnya. Maka dia pun mengakuinya. Allah bertanya, “Apakah yang sudah kamu perbuat dengannya?” Dia menjawab, “Aku telah sedekahkan harta di jalan-Mu dan untuk-Mu.” Allah berfirman, “Engkau dusta, sebenarnya engkau lakukan untuk digelar orang yang dermawan dan engkau sudah memperolehnya.” Kemudian Allah memerintahkan malaikat untuk mengheretnya tertelungkup di atas wajahnya lalu dilemparkan ke dalam neraka.” (HR Muslim)

Monday, August 25, 2014

KURUS SECARA SIHAT DAN SELAMAT DENGAN TEABERRY JUICE DAN INCHLOSS BODY LOTION

 assalamualaikum...

lepas2 raya ni..mesti lemak terkumpul semakin tebal kan..hehe...saya lah tu..jadi nya, gembira dan sesuai sangat lah bila felinna buat promosi hebat ni...

2 HALF PACK TEABERRY JUICE hanya RM120 SAHAJA
PERCUMA..!!! 1 BOTOL INCHLOSS BODY LOTION

percuma okey...memang jarang ade promosi begini..memang special dan berbaloi untuk anda memilikinya..program penurunan berat badan dari felinna yang terbukti berkesan dan selamat..

TEABERRY JUICE dalam bentuk sachet yang mudah dibawa kemana saja..hanya koyak sachet dan boleh terus minum.tak perlu susah2 nak bancuh.sedap pulak tu.lagi2 kalau masuk dalam peti sejuk..

hubungi saya untuk maklumat lanjut 
email : salimah84@gmail.com
sms/whatsapp : 013-2443199(salimah)
facebook : Shop Paradise






PROMOSI MERDEKA SAKAN...!!!

assalamualaikum..

dengan gembira dan teruja nya, saya memaklumkan kepada anda semua bahawa pihak HQ telah melancarkan PROMOSI MERDEKA SAKAN untuk produk 360 effects advance...peluang terbaik dan memang dinanti oleh semua peminat produk kami yang terbukti berkesan dan selamat.

produk organik tanpa bahan kimia.selamat untuk penggunaan jangkamasa panjang.tiada kesan sampingan..sesuai untuk semua jenis kulit.inshaallah...

mendapat kelulusan KKM dan HALAL JAKIM.produk keluaran syarikat bumiputra yang terkenal di malaysia, singapura dan brunei..

korang mesti dapatkan sebelum terlambat..promosi hingga 15sept 2014...stock sangat terhad memandangkan produk ini mendapat sambutan yang sangat menggalakkan..kerana terbukti telah berkesan merawat pelbagai masalah kulit wajah seperti berminyak, jerawat dan sensitif..testimoni boleh lihat di album saya di facebook Shop Paradise

untuk maklumat lanjut, boleh hubungi saya di
email : salimah84@gmail.com
sms/whatsapp : 013-2443199
facebook : Shop Paradise




RAHSIA KUALITI TEPUNG MAGIK


======================
Rahsia Kualiti Tepung Magik
======================
Tepung Magik dicipta agar masakan & gorengan menjadi terbaik dan mendapat pujian daripada suami dan anak-anak.
Komen Seorang Datin:
"Saya kurang memasak,
Tetapi apabila guna Tepung Magik
Bukan sahaja ia mudah tetapi masakan saya jadi.
Suami saya kata macam rasa masakan Chef"
Keluarga menjadi lebih akrab, suami dan anak-anak akan lebih menyayangi, kerana anda bijak menjaga perut mereka.
Kami memilih rempah-ratus dari gred yang tinggi tanpa berkompromi dengan kualitinya. Setelah memilih ketumbar, jintan putih dan jintan manis tersebut.
Kami mengisarnya sendiri.
Oleh kerana itu, tepung kami berbeza kerana kami tidak menggunakan serbuk serbuk rempah yang diluar. Kerana dikuatiri ianya dicampur dengan bahan-bahan lain.
Kualiti yang semestinya dijamin, bahan-bahan Tepung Magik diadunkan sekali dan dikisar halus bagi menjamin hanya tekstur terbaik di persembahkan kepada anda.
Dikilangkan di kilang sendiri berstatus HALAL.
KAMI MENCARI AGENT DISELURUH MALAYSIA
sms/whatsapp 013-2443199(salimah)

Sunday, August 24, 2014

budak kecik yang dah besar - Muhammad Arief Faith

assalamualaikum..

owh..lamanye tak update blog..malassss jari ni nak menaip dan membuka laptop..slalu online fb dr hp jek...mudah dan senang..sambil2 jaga anak, sambil2 buat keje rumah, hp kat tangan je scroll newsfeed..tu yg update fb sejam sekali pun no hal lah...hehe

blog plk, sy lebih suka buka kat laptop..senang nak taip..klu kat hp terkial2 nak taip..huhu..jadinya, bersawanglah kamu wahai blog...i'm sorry...hehe

okey, petang ni nak cite pasal budak kecik yang dah besar ni..anak bujang saya yang paling kecik buat masa ni...(angan2 nak menambah anak, blom ade rezeki) ;) doa2kan la ye sume...

bulan ni, umur arief nak masuk 1thn 8 bulan...macam2 perangai dah sekarang..mujur ade abang irfan n abang ikram tolong saya melayan arief ni..abang2 arief memang rajin sangat menjaga adik die..kadang tu terlebih rajin sampai nak tukar kan pampers adik...huhu...mmg saya tak bagi lah, tak bersih la jawapnye kalau abang2 die yg cucikan...

vocab arief pun dah semakin bertambah skrg..pandai da ckap nak, tak nak, abang, faham, cat, ni dll

sukaaaa sgt minum ais...ikut mama die sbnrnye..haha...act ayah diaorg slalu marah sbb mama diaorg yg dok ajar anak2 minum air sejuk.makan ais..nak wat camne...hehe

still breastfeed tanpa campuran formula milk..alhamdulillah..makan nasi mmg x berapa nak sangat..tapi kalau mee, kuey teaw, meehon dan yg sewaktu dengannye, suka la sangat die..badan kecik halus je arief ni..tapi kuat tau..kalau terhantuk ngan abang die, die blh selamba jer..abang die plk yg terlebih sakit...adoiiii

teh o ais limau..air fav mama..slalu jadi rebutan arief...huhu

slurpee ni pun same..sibuk nak minum gak..pastu nnt buat muka comel kesejukan..

k baii.... ;)

Thursday, August 14, 2014

WAKTU SENJA

assalamualaikum dan selamat petang..

kalau zaman dulu2, waktu hampir senja begini, pintu tingkap sudah ditutup..anak2 semua sudah siap dimandikan dan dilarang bermain diluar rumah...hatta binatang ternakan juga semua telah selesai dihalau masuk ke kandang..


berbeza saya perhatikan pada zaman sekarang, anak2 masih benas bermain di luar rumah.ibu2 juga masih bermesyurat tingkap bersama rakan2 sejawatan..tak salah merapatkan ukhuwah, tetapi biarlah kena pada masa dan tempatnye ya.. :)

pasar2 malam juga kelihatannya masih galak menerima kunjungan pembeli sewaktu hari hampir senja kan?..

Dari Jabir bin Abdullah r.a. katanya Rasulullah s.a.w bersabda , 
" Bila hari telah senja , laranglah anak-anak keluar rumah kerana ketika itu syaitan
berkeliaran .. satu jam sesudah itu bila telah malam biarkanlah mereka . Kuncilah pintu
dan sebut nama Allah kerana syaitan tidak dapat membuka pintu yang terkunci .
Tutup tempayanmu dengan menyebut nama Allah . Tutup semua bejanamu dengan 
menyebut nama Allah , sekalipun dengan membentangkan sesuatu di atasnya
dan padamkan lampu ( ketika hendak tidur ) . "
( HR Muslim )

Dari Jabir bin Abdullah r.a. katanya Rasulullah s.a.w bersabda ,
" jangan biarakan ternakan dan anak-anakmu lepas berkeliaran ketika matahari terbenam
sampai hilangnya cahaya senja .. kerana syaitan keluar ketika matahari terbenam sampai
hilang cahaya senja. "
( HR Muslim )

Keluar senja perlu tutup kepala

Jika kita terpaksa keluar waktu senja , kita perlu menutup kepala .. Saranan tutup kepala adalah untuk menutup ubun-ubun supaya tidak terdedah kepada bisikan syaitan yang suka meracuni hati dan fikiran manusia .. Menurut Prof Keith L.More , di dalam otak manusia terdapat satu bahagian yang dikenali sebagai "frontal lobe" yang menjadi pusat segala perancangan itu baik / jahat , ia bermula dari situ .. Kepentingan "frontal lobe" telah dibuktikan oleh Sheikh Zahlun Najar dan Abdul Majeed Alzendance , ia adalah pusat kawalan yang mengeluarkna segala arahan mengawal diri , membentuk tingkah laku dan peribadi seseorang , berbohong , kejujuran dan membuat keputusan .. Anggota badan hanya menjadi tentera yang menjalankan arahan sahaja .. Allah telah jelaskan dalam firmanNya :

"Jangan sekali-sekali berlaku derhaka ! Demi sesungguhnya jika ia tidak berhenti ( dari perbuatannya yang buruk itu ) , nescaya kami akan menyentap ubun-ubunnya ( dan mengheretnya ke dalam neraka ) , ( iaitu ) ubun-ubun ( orang-orang ) yang berdusta , yang bersalah ."
( al Alaq ayat 15-16 )

"Orang-orang yang berdosa dapat dikenal dari tanda-tandanya lalu dipegang dari atas ubun-ubun kepala dan kakinya ( serta diseret ke neraka ) ."
( al Rahman ayat 41 )

jom siap2 utk solat maghrib..malam ni malam jumaat.jgn lupa yaasin dan al-kahfi ya.. ;)



FAKTOR YANG MENYEBABKAN JERAWAT



Berikut adalah faktor-faktor yg menyebabkan jerawat keluar.Anda boleh mengatasinya sekiranya anda tahu punca jerawat-jerawat anda.

1.Perubahan hormone
Apabila berlaku perubahan hormone seperti zaman baligh remaja, mengandung, datang  haid ataupun menopause bagi wanita, jerawat akan timbul disebabkan hormone dalam badan,iaitu hormone androgen (testosterone) yang ada dalam badan lelaki dan wanita.Kebiasaannya seawal seminggu sebelum kedatangan period sehingga seminggu setelah habis period,jerawat akan mudah naik pada bila-bila masa. Ketidakstabilan hormone ini kadang-kala terkawal dan sekiranya tidak terkawal, masalah ini akan berlanjutan.Majoritinya adalah dalam belasan tahun dan awal 20 ‘an - 40 'an.Selain drpd itu,penggunaan pil perancang, ubat steroid, vitamin B12 juga menyebabkan perubahan hormon berlaku.

2.Tekanan (Stress) 
Sesetengah dari jerawat timbul dari ketegangan dan stress emosi yang dihadapi setiap hari. Ini mungkin dari penghasilan minyak dan sebum dikulit yang bertambah.Tekanan ada dua, sama ada emosi atau fizikal.

Tekanan fizikal:
1.Exercise atau bersukan tanpa rehat yang cukup
2.Tidur yang tidak mencukupi/tidur lewat/tidur tidak teratur
3. Jadual seharian yang sangat ketat
4. Merokok, pengambilan dadah

Tekanan emosi
1.Bimbang atau kerisauan yang berlebihan
2.Buli
3.Masalah hubungan rumah tangga atau kekasih
4.Kerja /study yang banyak

3.Pemakanan
Pemakanan yg tidak seimbang seperti kacang,makanan berperisa,seafood (udang,ketam,sotong,kerang),budu,
belacan,makanan berminyak/bergoreng,telur,daging,ayam goreng,makanan berlemak spt santan,dairy products spt susu lembu,coklat.

4.Toksin
Jika seseorang yang tidak pernah membuang toksin sejak lahir hingga umurnya mencecah 30 tahun, bermakna sudah macam-macam sisa toksin terkumpul dalam badannya.Jika sistem semula jadi tubuhnya tidak mampu untuk membuang toksin tersebut secara semula jadi, itulah yang akan menyebabkan kulit seseorang itu kusam, berjerawat dan banyak lagi keburukan lain

5.Faktor Genetic
Ada keturunan di mana kulit mukanya tidak bermasalah seperti golongan arab yang rata-rata bermuka putih licin, dan tidak berminyak manakala jerawat menghantui hidup golongan asia. Atas sebab itu ubat antijerawat sangat laku dijual di Asia dan tidak mendapat sambutan oleh masyarakat Arab.

6.Allergic atau alahan
Alergic atau alahan apabila menggunakan kosmetik,foundation,cream muka baru atau pencuci muka baru yg ada bahan-bahan chemical tertentu yg tidak sesuai dgn kulit..Cara pembersihan make up yang tidak betul juga menyebabkan liang roma tersumbat.Pakaian yang ketat atau apa saja yang menutup liang minyak juga memberi masalah jerawat di kulit.

7. Perubahan biologi badan
Ada segolongan individu kandungan minyak (sebum) di kulit berubah komposisi. Ada pulak golongan yang menghadapi perubahan pada sel kulit muka seperti hyperproliferation of KC  (tak dapat ditafsirkan bagi golongan bukan dalam bidang perubatan)

8.Persekitaran & Pencemaran
Habuk atau udara yang tercemar seperti asap dan bahan kimia terutamanya di bandar-bandar besar,kilang-kilang boleh menyebabkan jerawat dihadapi oleh hampir semua penduduk kawasan tersebut.Bahan-bahan ini menutup liang roma dan menyebabkan inflammasi (radang) kemerah-merahan pada kulit.

9.Jangkitan pada kulit & Resdung
 Kuman (bacteria) jenis propionobacterium acnes boleh membiak di kelenjar sebum di kulit anda dan menyebabkan jerawat. Atas sebab itu jerawat  dinasihatkan tidak dipicit kerana apabila dipicit, kuman di dalam kulit tersebar ke kawasan sekitar dan menyebabkan jerawat di permukaan yang lebih luas. 

10.Faktor Cuaca
Perubahan cuaca serta cuaca panas juga adalah faktor jerawat keluar.

KEDUDUKAN JERAWAT

Sekiranya jerawat berulangkali naik di tempat atau area yg sama,ini menggambarkan area dalaman kita yg tertentu mempunyai masalah,tetapi sekiranya setiap kali ia tumbuh di tempat yg berlainan,itu adalah normal.Tidak semestinya jika kita mempunyai masalah dalaman,jerawat wajib tumbuh di kawasan muka yg tertentu.Ada juga diantara kita ada masalah dalaman tp kulit muka tiada masalah tp lebih baik jika kita tahu apa yg ada d luaran skrg dtgnya dr dalaman supaya kita dpt mengambil berat masalah dalaman tersebut.

DAHI
Haba badan melampau, peredaran darah tidak baik. Minda dan badan, mungkin terlampau letih.Stress Kumpulan ini biasanya panas baran Nasihat : Pupuk tabiat tidur awal, bangun awal. Dapatkan tidur yg cukup dan minum air banyak

HIDUNG
Jerawat di batang hidung bermaksud tulang belakang kita mungkin bermasalah Di hujung hidung mungkin kerana haba perut melampau dan sisitem penghadaman tidak normal Di salah satu hujung hidung pula boleh dikaitkan dgn ovari atau sistem reproduksi

DAGU
Fungsi buah pinggang terjejas atau sistem endokrin (rembesan dalaman) lemah. Kaum wanita mudah mendapat jerawat di sekitar dagu mungkin berpunca drpd haid yg tidak teratur dan sistem peranakan yang bermasalah.

PIPI KIRI
Fungsi hati mungkin kurang lancar termasuk dilanda masalah rembesan, menyahtoksin dan penghasilan darah.

PIPI KANAN
Fungsi paru-paru mungkin tidak normal

PADA BADAN (BELAKANG & DEPAN)
Sistem perkumuhan yang bermasalah, sembelit. Amalkan pemakanan yang sihat dan mengikuti piramid pemakanan bagi mempastikan toksin tersingkir dengan lebih baik.

rawat masalah jerawat anda segera agar ia tidak merebak dan berulang.



Thursday, August 7, 2014

5 tips mudah menghargai dan dihargai pelanggan


“Manusia sememangnya suka dihargai..”
Siapa yang tidak suka apabila diri kita diberi perhatian. Ia merupakan prinsip terpenting dalam setiap perkara. Anak-anak suka dihargai oleh ibunya. Ibu pula suka dihargai oleh anaknya. Suami juga suka dihargai oleh isterinya.
Beza Budaya
Begitu juga dalam bisnes, pelanggan juga amat suka apabila dihargai peniaga. Pekerja juga suka apabila dihargai majikan. Penghargaan juga adalah salah satu cara untuk bersyukur.
Namun, prinsip memberikan penghargaan kian pudar dilaksanakan dalam perniagaan dari hari ke hari. Ia terbukti dalam firman Allah,
“Sedikit sekali di antara hamba-hambaKu yang bersyukur.” (Surah Saba: 13)
Sedikit sekali orang yang menerapkan penghargaan dalam segenap kehidupannya. Oleh sebab itu, adalah penting, kita mula menerapkan penghargaan dalam bisnes.
Berikut antara 5 tips yang boleh anda guna pakai untuk menghargai para pelanggan anda:

#1 Sentiasa Ucapkan Terima Kasih

Walau ucapan terima kasih hanya ada 2 perkataan, ia tersirat penghargaan dari hati yang terdalam. Di samping itu, ucapan terima kasih mampu menjadi pelonjak semangat untuk para pekerja terus berkhidmat.
berjabat tangan
Kita boleh lihat pada pekerja yang membuka pintu di ruang utama di sebuah hotel. Ia bukanlah perkara yang mudah untuk mereka berdiri di depan pintu selama beberapa jam. Malah, ia adalah pekerjaan yang memenatkan.
Pasti mereka berasa dihargai apabila kita ucapkan terima kasih kepada mereka. Terutamanya jurutera kesihatan yang membungkus sampah dan mengemaskan pejabat kita. Ucapan terima kasih mampu menjadi penaik semangat kepada mereka untuk terus bekerja, kerana khidmat mereka dihargai majikan.
Oleh sebab itu, sebarkan ucapan terima kasih kepada pelanggan yang sudi berurusan dengan kita, di samping pekerja yang sudi berkhidmat untuk uruskan bisnes kita.

#2 Sentiasa Murah Senyuman

“Smile change the beast to a prince.”
Itu adalah pepatah yang saya rumuskan. Ketika saya berkunjung ke pejabat Maybank untuk urusan peribadi, saya tertarik dengan seorang pekerja wanita bersaiz sederhana. Saya perhatikan cara beliau melayan pelanggan di kaunter.
Dana Ilmu
Walaupun beliau tidak rupawan, tetapi senyuman beliau sungguh menawan. Senyuman beliau buat saya mahu berurusan dengannya. Ia adalah akhlak bisnes berTuhan yang menerapkan penghargaan kepada orang lain.
Walau dalam situasi bagaimanapun, senyuman adalah penawar duka yang mampu menarik pelanggan. Hatta pelanggan tidak nampak kita, mereka pasti dapat mendengar daripada intonasi suara kita, apabila kita bercakap dengan mereka. Ia adalah kerana, apabila kita senyum, intonasi suara kita juga akan berubah, menjadi suara yang menceriakan.
Oleh sebab itu, adalah penting menjadi usahawan yang murah senyuman walaupun kita sedang bercakap dalam telefon, apetah lagi ketika berususan di depan pelanggan.
 #3 Sentiasa Memberi Pujian
“Manusia suka dihargai dan dipuji.”
Saya pernah melihat satu video. Dalam video itu ada seorang lelaki yang suka memuji orang. Sebab utama mereka datang kepada beliau, adalah kerana ingin mendapatkan pujian daripada beliau. Mereka adalah golongan yang mempunyai keyakinan yang rendah, sentiasa dalam keadaan tertekan.
Namun, apabila mendapat pujian daripada beliau, keyakinan diri mereka meningkat. Mereka kembali ceria dan bertenaga setelah dipuji oleh individu itu. Ia menunjukkan, manusia suka apabila mereka dihargai dan dipuji.
Ia ibarat pengiktirafan daripada orang lain mengenai kebolehan kita. Contoh, majikan kita memuji bakat kepimpinan kita di hadapan kawan-kawan beliau, selama menguruskan syarikat beliau. Pasti kita merasakan diri kita mendapat penghormatan, daripada beliau terhadap kepimpinan kita. Ia akan meningkatkan keyakinan dalam diri kita untuk terus berkhidmat.
Oleh sebab itu, galakkan memberi pujian kepada pelanggan, pekerja dan sesiapa sahaja individu, yang membantu pengurusan bisnes kita.

#4 Sentiasa Bersyukur 
Apabila kita mula melibatkan diri dengan perniagaan, risiko adalah perkara biasa dalam dunia perniagaan. Contoh, pendapatan yang kita peroleh tidak tetap. Adakalanya meningkat, adakalanya merundum.
sentiasa bersyukur
Saat pendapatan kita meningkat, hanya senyuman menjadi teman. Namun, ia berbeza apabila pendapatan kita mula merudum. Kita mula tidak tentu hala. Tekanan mula meresepi diri. Di kala itu, derasan rungutan bercambah dalam tiap bicara.
Ada orang yang peroleh RM10 tiap hari dan bersyukur, buat mereka peroleh RM100 tiap hari. Sebaliknya, ada orang yang peroleh RM100 tiap hari dan tidak bersyukur, buat mereka peroleh RM10 tiap hari.
Itulah kuasa bersyukur, ia ditekankan dalam firman Allah,
“Demi sesungguhnya! Jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambahi nikmat-Ku kepada kamu” (Surah Ibrahim: 7)
Semakin kita bersyukur dengan pendapatan yang Allah beri, semakin meningkat pendapatan yang kita jana.

#5 Sentiasa Meraikan Diri, Pelanggan Dan Pekerja

Adakalanya kita lupa untuk meraikan diri sendiri setelah bekerja keras untuk bisnes kita. Tanpa sedar, sudah bertahun kita tidak bercuti untuk memberi diri peluang, untuk berhibur dan berehat daripada perniagaan untuk seketika. Kita tidak memberi masa kepada diri untuk berehat.
menghargai pelanggan
Untuk meraikan diri dan pekerja, kita boleh tetapkan satu masa untuk kita bercuti ke tempat yang santai, dan menenangkan. Kita raikan segala kerja keras dan kejayan yang syarikat kita telah capai bersama pekerja kita. Ia akan meningkatkan momentum pekerja untuk setia berkhidmat dalam syarikat kita.
Bagi meraikan pelanggan, kita boleh mengadakan kupon diskaun, dan menganjurkan pertandingan dengan hadiah menarik. Di samping itu, digalakkan memberi hadiah istimewa kepada pelanggan setia yang sudah berurusan dengan kita dalam tempoh yang lama. Ini akan menguatkan hubungan usahawan dan pelanggan.
“Untuk dihargai, kita perlu belajar untuk menghargai..”
Dengan mengamalkan 5 tips memberikan penghargaan kepada para pelanggan anda, InsyaAllah, mereka rela menjadi pelanggan produk dan servis kita berkali-kali, kerana penghargaan yang kita beri kepada mereka.
Begitulah antara kelebihan jika kita memberikan penghargaan kepada para pelanggan kita. Kita bukan sahaja dapat mengeratkan silaturahim, perniagaan kita juga akan lebih maju pada masa depan setelah kita dihargai para pelanggan kita hasil daripada sikap kita menghargai mereka tanpa jemu.

Wednesday, August 6, 2014

KHASIAT MINYAK ARGAN

                      
Minyak Argan yang berasal dari biji pohon argan yang hanya tumbuh di daerah Maroko, kini menjadi popular di daerah Eropah digunakan untuk membuat kosmetik karena memiliki banyak manfaat untuk merawat tubuh mulai dari hujung rambut hingga hujung kaki.
salah satunya ialah minyak argan adalah pelembab kulit yang sangat baik karana kaya akan asam lemak essential dan sterol, sangat mudah di serap kulit tapi tidak menimbulkan rasa berminyak. Minyak argan mengandung triterpenoids yang efektif melindungi kulit dari kotoran dan terik sinar matahari juga sangat baik untuk menyembuhkan jerawat atau bekas-bekas jerawat. Minyak argan juga kaya akan Vitamin E yang akan membuat kulit anda tampak lebih muda, lebih sihat halus dan berseri.


360 Effects Advance Whitening Kits 100% produk organic tanpa bahan kimia.selamat untuk penggunaan jangkamasa panjang.tanpa kesan sampingan. Produk Bumiputera, HALAL dan lulus KKM.

harga : 
1 set rm140 termasuk pos

Salimah
013-2443199





LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...