Tuesday, August 26, 2014

PERKARA PALING DITAKUTI : RIAK


"Sesungguhnya yang paling aku takut menimpa kalian adalah asy syirkul ashghar (syirik kecil). Sahabat bertanya: "Apakah syirik kecil itu? Baginda menjawab: Riak." (HR Imam Ahmad)
"Mahukah kalian aku beritahu sesuatu yang lebih aku takutkan daripada Dajal? Kami katakan: Tentu. Baginda bersabda: Riak, syirik yang tersembunyi iaitu apabila seseorang mengerjakan solat lalu dia menyempurnakan solatnya apabila mengetahui seseorang memandangnya." (HR Ibnu Majah)
Nabi sallallahu `alaihi wa sallam bersabda yang maksudnya: “Sesiapa sum'ah (memperdengarkan amalnya), maka Allah akan memperdengarkan aibnya dan sesiapa beramal kerana riak (memperlihatkan amalnya) maka Allah akan membuka niatnya di hadapan manusia pada hari kiamat kelak.” (HR Bukhari dan Muslim)
Riak ialah menampakan atau memperlihatkan ibadah dengan niat mendapat perhatian atau pujian manusia, kedudukan atau penghargaan atau keuntungan duniawi.
Sum'ah ialah memperdengarkan atau menceritakan atau memberitahu ibadah dengan niat mendapat perhatian atau pujian manusia, kedudukan atau penghargaan atau keuntungan duniawi. Cara penyampaian boleh secara lisan atau tulisan.
Beza antara riak dan sum'ah ialah riak bersangkutan dengan deria mata atau penglihatan, sum'ah bersangkutan dengan deria telinga atau pendengaran.
Riak ialah menampakkan atau memperlihatkan. Sum'ah ialah memperdengarkan atau menceritakan atau memberitahu dengan cara bercakap atau menulis.
Berkata imam Qurtubi,: “Hakikat riyak ialah menginginkan dunia dalam ibadah dan asalnya ialah menginginkan kedudukan di hati manusia.”
Al Hafidz Ibn Hajar menjelaskan “Riyak ialah menampakkan ibadah dengan tujuan agar dilihat manusia, lalu mereka memuji pelaku amal tersebut.”
Dikatakan riak dan sum'ah adalah kerana niat atau tujuan yang tidak ikhlas, niat untuk mendapat perhatian atau pujian manusia, kedudukan atau penghargaan atau keuntungan duniawi. Oleh itu hanya ALLAH sahaja yang mengetahui orang yang riak dan sum'ah.
Ibadah orang yang riak atau sum'ah akan ditolak serta tiada nilai disisi Allah.
"Sesungguhnya Allah tidak akan menerima amal kecuali amal yang dilaksanakan dengan ikhlas dan dilakukan semata-mata untuk mengharap redha Allah. (HR Abu Daud dan An-Nasa'i)
Nabi sallallahu `alaihi wa sallam bersabda yang maksudnya: “Sesungguhnya setiap amalan bergantung pada niat dan setiap orang akan mendapat ganjaran sesuai dengan niatnya.” (HR Bukhari dan Muslim)
Abu Hurairah yang berkata, ”Saya mendengar Rasulullah shollallahu 'alaihi wasallam bersabda, “Sesungguhnya orang yang pertama kali diadili pada hari kiamat adalah orang yang mati syahid di jalan Allah. Dia didatangkan kemudian dinampakkan kepadanya nikmat-nikmat yang diberikan kepadanya maka dia pun mengakuinya. Allah bertanya, “Apa yang kamu lakukan dengannya?” Dia menjawab, “Aku berperang untuk-Mu sampai aku mati syahid.” Allah berfirman, “Engkau dusta, sebenarnya engkau berperang kerana ingin disebut sebagai orang yang berani. Dan itu sudah kau perolehi.” Kemudian Allah memerintahkan malaikat untuk mengheretnya tertelungkup di atas wajahnya lalu dilemparkan ke dalam neraka.
Kemudian seorang yang menuntut ilmu dan mengajarkannya dan juga membaca Al Quran. Dia didatangkan kemudian ditunjukkan kepadanya nikmat-nikmat yang sudah didapatinya dan dia pun mengakuinya. Allah bertanya, “Apakah yang sudah kau perbuat dengannya ?” Maka dia menjawab, “Aku menuntut ilmu, mengajarkannya dan membaca Al Quran kerena-Mu.” Allah berfirman, ”Engkau dusta, sebenarnya engkau menuntut ilmu supaya disebut sebagai orang alim. Engkau membaca Quran supaya disebut sebagai Qari’.” Kemudian Allah memerintahkan malaikat untuk mengheretnya tertelungkup di atas wajahnya lalu dilemparkan ke dalam neraka. Kemudian ada seseorang yang telah mendapatkan anugerah banyak harta. Dia didatangkan dan ditunjukkan kepadanya nikmat-nikmat yang diperolehnya. Maka dia pun mengakuinya. Allah bertanya, “Apakah yang sudah kamu perbuat dengannya?” Dia menjawab, “Aku telah sedekahkan harta di jalan-Mu dan untuk-Mu.” Allah berfirman, “Engkau dusta, sebenarnya engkau lakukan untuk digelar orang yang dermawan dan engkau sudah memperolehnya.” Kemudian Allah memerintahkan malaikat untuk mengheretnya tertelungkup di atas wajahnya lalu dilemparkan ke dalam neraka.” (HR Muslim)

Monday, August 25, 2014

KURUS SECARA SIHAT DAN SELAMAT DENGAN TEABERRY JUICE DAN INCHLOSS BODY LOTION

 assalamualaikum...

lepas2 raya ni..mesti lemak terkumpul semakin tebal kan..hehe...saya lah tu..jadi nya, gembira dan sesuai sangat lah bila felinna buat promosi hebat ni...

2 HALF PACK TEABERRY JUICE hanya RM120 SAHAJA
PERCUMA..!!! 1 BOTOL INCHLOSS BODY LOTION

percuma okey...memang jarang ade promosi begini..memang special dan berbaloi untuk anda memilikinya..program penurunan berat badan dari felinna yang terbukti berkesan dan selamat..

TEABERRY JUICE dalam bentuk sachet yang mudah dibawa kemana saja..hanya koyak sachet dan boleh terus minum.tak perlu susah2 nak bancuh.sedap pulak tu.lagi2 kalau masuk dalam peti sejuk..

hubungi saya untuk maklumat lanjut 
email : salimah84@gmail.com
sms/whatsapp : 013-2443199(salimah)
facebook : Shop Paradise






PROMOSI MERDEKA SAKAN...!!!

assalamualaikum..

dengan gembira dan teruja nya, saya memaklumkan kepada anda semua bahawa pihak HQ telah melancarkan PROMOSI MERDEKA SAKAN untuk produk 360 effects advance...peluang terbaik dan memang dinanti oleh semua peminat produk kami yang terbukti berkesan dan selamat.

produk organik tanpa bahan kimia.selamat untuk penggunaan jangkamasa panjang.tiada kesan sampingan..sesuai untuk semua jenis kulit.inshaallah...

mendapat kelulusan KKM dan HALAL JAKIM.produk keluaran syarikat bumiputra yang terkenal di malaysia, singapura dan brunei..

korang mesti dapatkan sebelum terlambat..promosi hingga 15sept 2014...stock sangat terhad memandangkan produk ini mendapat sambutan yang sangat menggalakkan..kerana terbukti telah berkesan merawat pelbagai masalah kulit wajah seperti berminyak, jerawat dan sensitif..testimoni boleh lihat di album saya di facebook Shop Paradise

untuk maklumat lanjut, boleh hubungi saya di
email : salimah84@gmail.com
sms/whatsapp : 013-2443199
facebook : Shop Paradise




RAHSIA KUALITI TEPUNG MAGIK


======================
Rahsia Kualiti Tepung Magik
======================
Tepung Magik dicipta agar masakan & gorengan menjadi terbaik dan mendapat pujian daripada suami dan anak-anak.
Komen Seorang Datin:
"Saya kurang memasak,
Tetapi apabila guna Tepung Magik
Bukan sahaja ia mudah tetapi masakan saya jadi.
Suami saya kata macam rasa masakan Chef"
Keluarga menjadi lebih akrab, suami dan anak-anak akan lebih menyayangi, kerana anda bijak menjaga perut mereka.
Kami memilih rempah-ratus dari gred yang tinggi tanpa berkompromi dengan kualitinya. Setelah memilih ketumbar, jintan putih dan jintan manis tersebut.
Kami mengisarnya sendiri.
Oleh kerana itu, tepung kami berbeza kerana kami tidak menggunakan serbuk serbuk rempah yang diluar. Kerana dikuatiri ianya dicampur dengan bahan-bahan lain.
Kualiti yang semestinya dijamin, bahan-bahan Tepung Magik diadunkan sekali dan dikisar halus bagi menjamin hanya tekstur terbaik di persembahkan kepada anda.
Dikilangkan di kilang sendiri berstatus HALAL.
KAMI MENCARI AGENT DISELURUH MALAYSIA
sms/whatsapp 013-2443199(salimah)

Sunday, August 24, 2014

budak kecik yang dah besar - Muhammad Arief Faith

assalamualaikum..

owh..lamanye tak update blog..malassss jari ni nak menaip dan membuka laptop..slalu online fb dr hp jek...mudah dan senang..sambil2 jaga anak, sambil2 buat keje rumah, hp kat tangan je scroll newsfeed..tu yg update fb sejam sekali pun no hal lah...hehe

blog plk, sy lebih suka buka kat laptop..senang nak taip..klu kat hp terkial2 nak taip..huhu..jadinya, bersawanglah kamu wahai blog...i'm sorry...hehe

okey, petang ni nak cite pasal budak kecik yang dah besar ni..anak bujang saya yang paling kecik buat masa ni...(angan2 nak menambah anak, blom ade rezeki) ;) doa2kan la ye sume...

bulan ni, umur arief nak masuk 1thn 8 bulan...macam2 perangai dah sekarang..mujur ade abang irfan n abang ikram tolong saya melayan arief ni..abang2 arief memang rajin sangat menjaga adik die..kadang tu terlebih rajin sampai nak tukar kan pampers adik...huhu...mmg saya tak bagi lah, tak bersih la jawapnye kalau abang2 die yg cucikan...

vocab arief pun dah semakin bertambah skrg..pandai da ckap nak, tak nak, abang, faham, cat, ni dll

sukaaaa sgt minum ais...ikut mama die sbnrnye..haha...act ayah diaorg slalu marah sbb mama diaorg yg dok ajar anak2 minum air sejuk.makan ais..nak wat camne...hehe

still breastfeed tanpa campuran formula milk..alhamdulillah..makan nasi mmg x berapa nak sangat..tapi kalau mee, kuey teaw, meehon dan yg sewaktu dengannye, suka la sangat die..badan kecik halus je arief ni..tapi kuat tau..kalau terhantuk ngan abang die, die blh selamba jer..abang die plk yg terlebih sakit...adoiiii

teh o ais limau..air fav mama..slalu jadi rebutan arief...huhu

slurpee ni pun same..sibuk nak minum gak..pastu nnt buat muka comel kesejukan..

k baii.... ;)

Thursday, August 14, 2014

WAKTU SENJA

assalamualaikum dan selamat petang..

kalau zaman dulu2, waktu hampir senja begini, pintu tingkap sudah ditutup..anak2 semua sudah siap dimandikan dan dilarang bermain diluar rumah...hatta binatang ternakan juga semua telah selesai dihalau masuk ke kandang..


berbeza saya perhatikan pada zaman sekarang, anak2 masih benas bermain di luar rumah.ibu2 juga masih bermesyurat tingkap bersama rakan2 sejawatan..tak salah merapatkan ukhuwah, tetapi biarlah kena pada masa dan tempatnye ya.. :)

pasar2 malam juga kelihatannya masih galak menerima kunjungan pembeli sewaktu hari hampir senja kan?..

Dari Jabir bin Abdullah r.a. katanya Rasulullah s.a.w bersabda , 
" Bila hari telah senja , laranglah anak-anak keluar rumah kerana ketika itu syaitan
berkeliaran .. satu jam sesudah itu bila telah malam biarkanlah mereka . Kuncilah pintu
dan sebut nama Allah kerana syaitan tidak dapat membuka pintu yang terkunci .
Tutup tempayanmu dengan menyebut nama Allah . Tutup semua bejanamu dengan 
menyebut nama Allah , sekalipun dengan membentangkan sesuatu di atasnya
dan padamkan lampu ( ketika hendak tidur ) . "
( HR Muslim )

Dari Jabir bin Abdullah r.a. katanya Rasulullah s.a.w bersabda ,
" jangan biarakan ternakan dan anak-anakmu lepas berkeliaran ketika matahari terbenam
sampai hilangnya cahaya senja .. kerana syaitan keluar ketika matahari terbenam sampai
hilang cahaya senja. "
( HR Muslim )

Keluar senja perlu tutup kepala

Jika kita terpaksa keluar waktu senja , kita perlu menutup kepala .. Saranan tutup kepala adalah untuk menutup ubun-ubun supaya tidak terdedah kepada bisikan syaitan yang suka meracuni hati dan fikiran manusia .. Menurut Prof Keith L.More , di dalam otak manusia terdapat satu bahagian yang dikenali sebagai "frontal lobe" yang menjadi pusat segala perancangan itu baik / jahat , ia bermula dari situ .. Kepentingan "frontal lobe" telah dibuktikan oleh Sheikh Zahlun Najar dan Abdul Majeed Alzendance , ia adalah pusat kawalan yang mengeluarkna segala arahan mengawal diri , membentuk tingkah laku dan peribadi seseorang , berbohong , kejujuran dan membuat keputusan .. Anggota badan hanya menjadi tentera yang menjalankan arahan sahaja .. Allah telah jelaskan dalam firmanNya :

"Jangan sekali-sekali berlaku derhaka ! Demi sesungguhnya jika ia tidak berhenti ( dari perbuatannya yang buruk itu ) , nescaya kami akan menyentap ubun-ubunnya ( dan mengheretnya ke dalam neraka ) , ( iaitu ) ubun-ubun ( orang-orang ) yang berdusta , yang bersalah ."
( al Alaq ayat 15-16 )

"Orang-orang yang berdosa dapat dikenal dari tanda-tandanya lalu dipegang dari atas ubun-ubun kepala dan kakinya ( serta diseret ke neraka ) ."
( al Rahman ayat 41 )

jom siap2 utk solat maghrib..malam ni malam jumaat.jgn lupa yaasin dan al-kahfi ya.. ;)



FAKTOR YANG MENYEBABKAN JERAWAT



Berikut adalah faktor-faktor yg menyebabkan jerawat keluar.Anda boleh mengatasinya sekiranya anda tahu punca jerawat-jerawat anda.

1.Perubahan hormone
Apabila berlaku perubahan hormone seperti zaman baligh remaja, mengandung, datang  haid ataupun menopause bagi wanita, jerawat akan timbul disebabkan hormone dalam badan,iaitu hormone androgen (testosterone) yang ada dalam badan lelaki dan wanita.Kebiasaannya seawal seminggu sebelum kedatangan period sehingga seminggu setelah habis period,jerawat akan mudah naik pada bila-bila masa. Ketidakstabilan hormone ini kadang-kala terkawal dan sekiranya tidak terkawal, masalah ini akan berlanjutan.Majoritinya adalah dalam belasan tahun dan awal 20 ‘an - 40 'an.Selain drpd itu,penggunaan pil perancang, ubat steroid, vitamin B12 juga menyebabkan perubahan hormon berlaku.

2.Tekanan (Stress) 
Sesetengah dari jerawat timbul dari ketegangan dan stress emosi yang dihadapi setiap hari. Ini mungkin dari penghasilan minyak dan sebum dikulit yang bertambah.Tekanan ada dua, sama ada emosi atau fizikal.

Tekanan fizikal:
1.Exercise atau bersukan tanpa rehat yang cukup
2.Tidur yang tidak mencukupi/tidur lewat/tidur tidak teratur
3. Jadual seharian yang sangat ketat
4. Merokok, pengambilan dadah

Tekanan emosi
1.Bimbang atau kerisauan yang berlebihan
2.Buli
3.Masalah hubungan rumah tangga atau kekasih
4.Kerja /study yang banyak

3.Pemakanan
Pemakanan yg tidak seimbang seperti kacang,makanan berperisa,seafood (udang,ketam,sotong,kerang),budu,
belacan,makanan berminyak/bergoreng,telur,daging,ayam goreng,makanan berlemak spt santan,dairy products spt susu lembu,coklat.

4.Toksin
Jika seseorang yang tidak pernah membuang toksin sejak lahir hingga umurnya mencecah 30 tahun, bermakna sudah macam-macam sisa toksin terkumpul dalam badannya.Jika sistem semula jadi tubuhnya tidak mampu untuk membuang toksin tersebut secara semula jadi, itulah yang akan menyebabkan kulit seseorang itu kusam, berjerawat dan banyak lagi keburukan lain

5.Faktor Genetic
Ada keturunan di mana kulit mukanya tidak bermasalah seperti golongan arab yang rata-rata bermuka putih licin, dan tidak berminyak manakala jerawat menghantui hidup golongan asia. Atas sebab itu ubat antijerawat sangat laku dijual di Asia dan tidak mendapat sambutan oleh masyarakat Arab.

6.Allergic atau alahan
Alergic atau alahan apabila menggunakan kosmetik,foundation,cream muka baru atau pencuci muka baru yg ada bahan-bahan chemical tertentu yg tidak sesuai dgn kulit..Cara pembersihan make up yang tidak betul juga menyebabkan liang roma tersumbat.Pakaian yang ketat atau apa saja yang menutup liang minyak juga memberi masalah jerawat di kulit.

7. Perubahan biologi badan
Ada segolongan individu kandungan minyak (sebum) di kulit berubah komposisi. Ada pulak golongan yang menghadapi perubahan pada sel kulit muka seperti hyperproliferation of KC  (tak dapat ditafsirkan bagi golongan bukan dalam bidang perubatan)

8.Persekitaran & Pencemaran
Habuk atau udara yang tercemar seperti asap dan bahan kimia terutamanya di bandar-bandar besar,kilang-kilang boleh menyebabkan jerawat dihadapi oleh hampir semua penduduk kawasan tersebut.Bahan-bahan ini menutup liang roma dan menyebabkan inflammasi (radang) kemerah-merahan pada kulit.

9.Jangkitan pada kulit & Resdung
 Kuman (bacteria) jenis propionobacterium acnes boleh membiak di kelenjar sebum di kulit anda dan menyebabkan jerawat. Atas sebab itu jerawat  dinasihatkan tidak dipicit kerana apabila dipicit, kuman di dalam kulit tersebar ke kawasan sekitar dan menyebabkan jerawat di permukaan yang lebih luas. 

10.Faktor Cuaca
Perubahan cuaca serta cuaca panas juga adalah faktor jerawat keluar.

KEDUDUKAN JERAWAT

Sekiranya jerawat berulangkali naik di tempat atau area yg sama,ini menggambarkan area dalaman kita yg tertentu mempunyai masalah,tetapi sekiranya setiap kali ia tumbuh di tempat yg berlainan,itu adalah normal.Tidak semestinya jika kita mempunyai masalah dalaman,jerawat wajib tumbuh di kawasan muka yg tertentu.Ada juga diantara kita ada masalah dalaman tp kulit muka tiada masalah tp lebih baik jika kita tahu apa yg ada d luaran skrg dtgnya dr dalaman supaya kita dpt mengambil berat masalah dalaman tersebut.

DAHI
Haba badan melampau, peredaran darah tidak baik. Minda dan badan, mungkin terlampau letih.Stress Kumpulan ini biasanya panas baran Nasihat : Pupuk tabiat tidur awal, bangun awal. Dapatkan tidur yg cukup dan minum air banyak

HIDUNG
Jerawat di batang hidung bermaksud tulang belakang kita mungkin bermasalah Di hujung hidung mungkin kerana haba perut melampau dan sisitem penghadaman tidak normal Di salah satu hujung hidung pula boleh dikaitkan dgn ovari atau sistem reproduksi

DAGU
Fungsi buah pinggang terjejas atau sistem endokrin (rembesan dalaman) lemah. Kaum wanita mudah mendapat jerawat di sekitar dagu mungkin berpunca drpd haid yg tidak teratur dan sistem peranakan yang bermasalah.

PIPI KIRI
Fungsi hati mungkin kurang lancar termasuk dilanda masalah rembesan, menyahtoksin dan penghasilan darah.

PIPI KANAN
Fungsi paru-paru mungkin tidak normal

PADA BADAN (BELAKANG & DEPAN)
Sistem perkumuhan yang bermasalah, sembelit. Amalkan pemakanan yang sihat dan mengikuti piramid pemakanan bagi mempastikan toksin tersingkir dengan lebih baik.

rawat masalah jerawat anda segera agar ia tidak merebak dan berulang.



Thursday, August 7, 2014

5 tips mudah menghargai dan dihargai pelanggan


“Manusia sememangnya suka dihargai..”
Siapa yang tidak suka apabila diri kita diberi perhatian. Ia merupakan prinsip terpenting dalam setiap perkara. Anak-anak suka dihargai oleh ibunya. Ibu pula suka dihargai oleh anaknya. Suami juga suka dihargai oleh isterinya.
Beza Budaya
Begitu juga dalam bisnes, pelanggan juga amat suka apabila dihargai peniaga. Pekerja juga suka apabila dihargai majikan. Penghargaan juga adalah salah satu cara untuk bersyukur.
Namun, prinsip memberikan penghargaan kian pudar dilaksanakan dalam perniagaan dari hari ke hari. Ia terbukti dalam firman Allah,
“Sedikit sekali di antara hamba-hambaKu yang bersyukur.” (Surah Saba: 13)
Sedikit sekali orang yang menerapkan penghargaan dalam segenap kehidupannya. Oleh sebab itu, adalah penting, kita mula menerapkan penghargaan dalam bisnes.
Berikut antara 5 tips yang boleh anda guna pakai untuk menghargai para pelanggan anda:

#1 Sentiasa Ucapkan Terima Kasih

Walau ucapan terima kasih hanya ada 2 perkataan, ia tersirat penghargaan dari hati yang terdalam. Di samping itu, ucapan terima kasih mampu menjadi pelonjak semangat untuk para pekerja terus berkhidmat.
berjabat tangan
Kita boleh lihat pada pekerja yang membuka pintu di ruang utama di sebuah hotel. Ia bukanlah perkara yang mudah untuk mereka berdiri di depan pintu selama beberapa jam. Malah, ia adalah pekerjaan yang memenatkan.
Pasti mereka berasa dihargai apabila kita ucapkan terima kasih kepada mereka. Terutamanya jurutera kesihatan yang membungkus sampah dan mengemaskan pejabat kita. Ucapan terima kasih mampu menjadi penaik semangat kepada mereka untuk terus bekerja, kerana khidmat mereka dihargai majikan.
Oleh sebab itu, sebarkan ucapan terima kasih kepada pelanggan yang sudi berurusan dengan kita, di samping pekerja yang sudi berkhidmat untuk uruskan bisnes kita.

#2 Sentiasa Murah Senyuman

“Smile change the beast to a prince.”
Itu adalah pepatah yang saya rumuskan. Ketika saya berkunjung ke pejabat Maybank untuk urusan peribadi, saya tertarik dengan seorang pekerja wanita bersaiz sederhana. Saya perhatikan cara beliau melayan pelanggan di kaunter.
Dana Ilmu
Walaupun beliau tidak rupawan, tetapi senyuman beliau sungguh menawan. Senyuman beliau buat saya mahu berurusan dengannya. Ia adalah akhlak bisnes berTuhan yang menerapkan penghargaan kepada orang lain.
Walau dalam situasi bagaimanapun, senyuman adalah penawar duka yang mampu menarik pelanggan. Hatta pelanggan tidak nampak kita, mereka pasti dapat mendengar daripada intonasi suara kita, apabila kita bercakap dengan mereka. Ia adalah kerana, apabila kita senyum, intonasi suara kita juga akan berubah, menjadi suara yang menceriakan.
Oleh sebab itu, adalah penting menjadi usahawan yang murah senyuman walaupun kita sedang bercakap dalam telefon, apetah lagi ketika berususan di depan pelanggan.
 #3 Sentiasa Memberi Pujian
“Manusia suka dihargai dan dipuji.”
Saya pernah melihat satu video. Dalam video itu ada seorang lelaki yang suka memuji orang. Sebab utama mereka datang kepada beliau, adalah kerana ingin mendapatkan pujian daripada beliau. Mereka adalah golongan yang mempunyai keyakinan yang rendah, sentiasa dalam keadaan tertekan.
Namun, apabila mendapat pujian daripada beliau, keyakinan diri mereka meningkat. Mereka kembali ceria dan bertenaga setelah dipuji oleh individu itu. Ia menunjukkan, manusia suka apabila mereka dihargai dan dipuji.
Ia ibarat pengiktirafan daripada orang lain mengenai kebolehan kita. Contoh, majikan kita memuji bakat kepimpinan kita di hadapan kawan-kawan beliau, selama menguruskan syarikat beliau. Pasti kita merasakan diri kita mendapat penghormatan, daripada beliau terhadap kepimpinan kita. Ia akan meningkatkan keyakinan dalam diri kita untuk terus berkhidmat.
Oleh sebab itu, galakkan memberi pujian kepada pelanggan, pekerja dan sesiapa sahaja individu, yang membantu pengurusan bisnes kita.

#4 Sentiasa Bersyukur 
Apabila kita mula melibatkan diri dengan perniagaan, risiko adalah perkara biasa dalam dunia perniagaan. Contoh, pendapatan yang kita peroleh tidak tetap. Adakalanya meningkat, adakalanya merundum.
sentiasa bersyukur
Saat pendapatan kita meningkat, hanya senyuman menjadi teman. Namun, ia berbeza apabila pendapatan kita mula merudum. Kita mula tidak tentu hala. Tekanan mula meresepi diri. Di kala itu, derasan rungutan bercambah dalam tiap bicara.
Ada orang yang peroleh RM10 tiap hari dan bersyukur, buat mereka peroleh RM100 tiap hari. Sebaliknya, ada orang yang peroleh RM100 tiap hari dan tidak bersyukur, buat mereka peroleh RM10 tiap hari.
Itulah kuasa bersyukur, ia ditekankan dalam firman Allah,
“Demi sesungguhnya! Jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambahi nikmat-Ku kepada kamu” (Surah Ibrahim: 7)
Semakin kita bersyukur dengan pendapatan yang Allah beri, semakin meningkat pendapatan yang kita jana.

#5 Sentiasa Meraikan Diri, Pelanggan Dan Pekerja

Adakalanya kita lupa untuk meraikan diri sendiri setelah bekerja keras untuk bisnes kita. Tanpa sedar, sudah bertahun kita tidak bercuti untuk memberi diri peluang, untuk berhibur dan berehat daripada perniagaan untuk seketika. Kita tidak memberi masa kepada diri untuk berehat.
menghargai pelanggan
Untuk meraikan diri dan pekerja, kita boleh tetapkan satu masa untuk kita bercuti ke tempat yang santai, dan menenangkan. Kita raikan segala kerja keras dan kejayan yang syarikat kita telah capai bersama pekerja kita. Ia akan meningkatkan momentum pekerja untuk setia berkhidmat dalam syarikat kita.
Bagi meraikan pelanggan, kita boleh mengadakan kupon diskaun, dan menganjurkan pertandingan dengan hadiah menarik. Di samping itu, digalakkan memberi hadiah istimewa kepada pelanggan setia yang sudah berurusan dengan kita dalam tempoh yang lama. Ini akan menguatkan hubungan usahawan dan pelanggan.
“Untuk dihargai, kita perlu belajar untuk menghargai..”
Dengan mengamalkan 5 tips memberikan penghargaan kepada para pelanggan anda, InsyaAllah, mereka rela menjadi pelanggan produk dan servis kita berkali-kali, kerana penghargaan yang kita beri kepada mereka.
Begitulah antara kelebihan jika kita memberikan penghargaan kepada para pelanggan kita. Kita bukan sahaja dapat mengeratkan silaturahim, perniagaan kita juga akan lebih maju pada masa depan setelah kita dihargai para pelanggan kita hasil daripada sikap kita menghargai mereka tanpa jemu.

Wednesday, August 6, 2014

KHASIAT MINYAK ARGAN

                      
Minyak Argan yang berasal dari biji pohon argan yang hanya tumbuh di daerah Maroko, kini menjadi popular di daerah Eropah digunakan untuk membuat kosmetik karena memiliki banyak manfaat untuk merawat tubuh mulai dari hujung rambut hingga hujung kaki.
salah satunya ialah minyak argan adalah pelembab kulit yang sangat baik karana kaya akan asam lemak essential dan sterol, sangat mudah di serap kulit tapi tidak menimbulkan rasa berminyak. Minyak argan mengandung triterpenoids yang efektif melindungi kulit dari kotoran dan terik sinar matahari juga sangat baik untuk menyembuhkan jerawat atau bekas-bekas jerawat. Minyak argan juga kaya akan Vitamin E yang akan membuat kulit anda tampak lebih muda, lebih sihat halus dan berseri.


360 Effects Advance Whitening Kits 100% produk organic tanpa bahan kimia.selamat untuk penggunaan jangkamasa panjang.tanpa kesan sampingan. Produk Bumiputera, HALAL dan lulus KKM.

harga : 
1 set rm140 termasuk pos

Salimah
013-2443199





Monday, August 4, 2014

KENALI APAKAH ADVANCE SKIN SERUM


Dalam dunia kecantikan, istilah SERUM bermaksud cairan yang mengandungi formula zat aktif yang berguna untuk memperbaiki struktur kulit. SERUM bertindak melawan tanda penuaan seperti tompok hitam, kulit kusam, tona warna tidak sekata, kedutan dan garis halus pada wajah. Ia juga membantu mencegah jerawat dan mencerahkan serta memberi kesegaran dan keanjalan pada kulit.  Bergantung mengikut fungsi tertentu, ADVANCE SKIN SERUM mengandungi bahan-bahan suci dan selamat digunakan.

Fungsi Advance Skin Serum adalah membantu merawat kulit pecah, kulit sensitif, kulit berjerawat, ruam ruam halus pada wajah, membantu masalah alahan pada produk dan sunburn.  Advance Skin Serum membantu menyerap minyak yang keluar pada kulit wajah dan mmbantu menyelesaikan masalah poro pori tersumbat akibat penggunaan kosmetik. Canadian Willow herb yang terdapat didalam Advance Skin Serum ini membantu meneutralkan dan menurunkan suhu pada kulit wajah.

Ramai yang tertanya-tanya perbezaan antara pelembab/krim kecantikan dengan SERUM muka. SERUM dibuat didalam molekul-molekul lebih kecil.membolekan ia menembusi ketiga-tiga lapisan kulit wajah yang mana mampu memberi kulit lebih anjal, muda dan cerah.

SERUM ada pelbagai jenis dimana ia menjadi sumber tambahan untuk memenuhi keperluan sektor kecantikan, perubatan dan makanan. Dalam sektor kecantikan dapat diulaskan SERUM ini seperti vitamin yang diperlukan kulit.  Semakin usia meningkat, badan tidak berupaya menghasilkan elastin dan kolagen dengan banyak. Tetapi dengan teknologi masakini, Serum siap dibotolkan untuk penggunaan dirumah tanpa perlu ke salun atau butik kecantikan. Dengan penggunaan SERUM pada usia 20an, anda dapat mengelakkan tanda penuaan dan menjadikan anda awet muda..

ADVANCE SKIN SERUM adalah 100% daripada bahan organik.tanpa bahan kimia.sesuai digunakan untuk semua jenis kulit.selamat untuk penggunaan jangkamasa panjang.

Produk keluaran bumiputera.HALAL dan lulus KKM

013-244 3199
Pengedar Sah 360 Effects Advance
Shop Paradise

Sunday, August 3, 2014

PERKONGSIAN RUMAHTANGGA BAHAGIA





Kalau diibaratkan sebuah perniagaan, maka cinta suci merupakan modal asas paling utama dalam membina keluarga bahagia. Selagi cinta itu masih suci murni, selama itu nikmat berbulan madu terus dapat dikecapi sepanjang berumah tangga. Lebih-lebih lagi andainya dapat dilengkapi dengan rencah-rencah tambahan berikut :

1. Puas Hati.
Terimalah pasangan anda dengan redha dan puas hati. Bersangka baiklah terhadap Allah S. W. T Maha Suci yang telah menentukan jodoh kita. Jangan diungkit-ungkit kekurangan pasangan anda. Yakinlah bahawa tiap sesuatu itu sudah ditentukan oleh Allah dan mempunyai pelbagai hikmah yang kadang-kadang kita tidak faham.
Rasulullah S. A. W. bersabda maksudnya: “Janganlah seorang lelaki mukmin membenci isterinya yang beriman. Bila ada perangai yang tidak disukai, dia pasti redha ( menyenangi) perangainya yang lain (kebaikan)”.
Kita sebagai hamba tidak berhak memprotes ketentuan Allah S. W. T. Apa sahaja yang datang kepada kita semuanya ada kebaikan di sisi Allah walaupun kelihatan negatif pada pandangan manusia. Apa yang lebih penting ialah bagaimana kita menangani sesuatu itu dan dapat pula dijadikan ibadah atau saluran medapat keampunan daripadaNya.

2. Kenang Jasa, Lupakan Kejahatan.
Sejarah yang agak popular ialah apabila ada seorang lelaki ingin menemui Khalifah Sayidina Umar al-Khattab r. a. Dia ingin mengadu tentang karenah isterinya. Sampai di halaman rumah dia terdengar suara rungutan isteri Khalifah Umar. Dia berhasrat membatalkan niat asalnya, namun terhenti apabila dia dipanggil oleh Umar.
“Ada apa urusan engkau hendak menemui aku?” tanya Saiyidina Umar.
Jawab lelaki itu, “aku bercadang hendak mengadu karenah isteri aku, tetapi aku terdengar tuan pun mengalami perkara yang sama, inikan pula aku rakyat biasa”.
Saiyidina Umar menjelaskan, “aku tetap bersabar dan berterima kasih kepadanya kerana dia banyak berbuat baik dan berjasa. Dia menjaga anak-anak aku memasak makanan untuk aku, membersihkan pakaian aku dan membuat urusan rumah bagi pihak aku”.
Manakala isteri pula perlu mengenang jasa dan kebaktian suami dalam pelbagai aspek – makan, minum, pakaian, tempat tinggal, perlindungan, didikan dan tunjuk ajar.

3. Perkongsian.
Selain harta benda, ada aspek perkongsian yang tidak boleh diabaikan agar kehidupan suami isteri sentiasa meriah dan mesra walaupun telah meningkat usia. Perkongsian ini perlu dikekalkan hingga akhir hayat.
a. Perkongsian fitrah.
Apa saja yang kita suka orang lain berbuat kepada kita, maka itu juga yang orang lain suka kita berbuat kepadanya. Oleh itu masing-masing mesti ada toleransi. Dengan sendirinya berlaku perkongsian. Maka kedua-dua pihak tidak terlalu menuntut hak masing-masing dan saling tuduh menuduh.
b. Perkongsian emosi.
Sayidina Umar Ibnu Khattab r. a. boleh saja mendakwa isterinya yang merungut itu tidak memahami perasaan suami. Dia juga boleh menuduh isterinya tidak wajar merungut kerana dirinya seorang khalifah yang memikul urusan umat. Dan dia juga boleh menuntut agar dirinya dilayani dan tidak perlu melayani karenah isterinya kerana dia seorang suami. Namun beliau memilih untuk menyebut kebaikan -kebaikan isterinya kerana dia sebenarnya berkongsi perasaan dengan isterinya. Beliau dapat merasakan keperitan dan kesusahan isteri. Tentulah tidak patut kegembiraan dikongsi, manakala penderitaan ditanggung sendirian.
Suami tidak patut menuntut agar isteri memahami perasaannya sahaja dan begitu juga sebaliknya. Rumah tangga tidak ubah seperti pelayaran kapal di lautan. Tidak selamanya lautan tenang atau tidak selamanya bergelora. Dalam satu kapal mana mungkin tidak mengalami tenang dan gelora bersama. Ketika suami pulang dengan bahang kemarahan maka isteri letakkan dirinya sebagai air yang dingin, demikian sebaliknya. Suami keletihan dan kelesuan kerana urusan di luar rumah.
Pada waktu yang sama isteri juga penat dengan urusan rumah dan anak-anak. Kalau demikian ertinya sama-sama keletihan atau sama-sama berkongsi kepenatan. Lantaran itulah Saiyidina Umar menunjukkan contoh betapa beliau memahami emosi isterinya. Suami sedia mendengar rintihan isteri dan berkongsi rasa.
c. Perkongsian jiwa.
Rasulullah S. A. W. masih mengenang dan menyebut nama Siti Khadijah walaupun isterinya sudah lama wafat. Di mana letaknya keistimewaan Siti Khadijah? Rasulullah S. A. W. mengalami beban jiwa yang berat setelah menerima wahyu yang pertama. Bukankah baginda adalah seorang rasul yang Allah S. W. T. bekalkan dengan jiwa yang kuat?
Namun beban wahyu itu lebih berat berbanding kemampuan jiwanya. Siti Khadijah r. ha telah memberi ‘input’ yang besar kepada jiwa baginda sehingga baginda pulih seperti sediakala. Siti Khadijah yang memberi peransang, suntikan semangat dan pertolongan. Dalam konteks kehidupan Rasulullah S. A. W. dan Siti Khadijah itu tentu ada proses timbal balik yang hebat antara keduanya. Tentulah tidak dinafikan peranan Rasulullah S. A. W. sebagi seorang suami dalam mendidik Siti Khadijah sebagai isteri. Namun ada saat-saat tertentu yang sumbangan isteri tidak dinafikan begitu sahaja terutana dalam pengisian jiwa.
Rasulullah S. a. W. bersabda, maksudnya: “Sesiapa berkahwin maka dia telah melindungi separuh agamanya. Oleh itu hendaklah dia bertakwa kepada Allah dalam memelihara yang separuh lagi.” (Riwayat al-Hakim.).
Sabda Rasulullah ini membuktikan bahawa perkongsian jiwa itu sebenarnya memelihara sebahagian daripada agama. Masing-masing sandar-menyandar, saling teguh-memperteguh, pendorong dan benteng kekuatan jiwa.


wahai para pasangan..
ingatlah...

sewaktu kau ingin meninggalkannya..ingatlah saat pertama kau memiliknya...
sewaktu kau ingin memarahinya...ingatlah saat pertama kau menerima kasihnya..
sewaktu kau ingin membencinya...ingatlah saat pertama kau menyintainya..
sewaktu kau ingin memukulnya..ingatlah saat pertama kau membelainya...
sewaktu kau melupakannya...ingatlah saat kau merinduinya...
sewaktu kau ingin berlalu pergi darinya..ingatlah saat kau berlari mengejarnya..
sewaktu kau ingin mengungkit salahnya..ingatlah saat tercipta memori indah tentangnya..
sewaktu kau hilang cinta kepadanya...ingatlah saat pertama dia menyintaimu...
sewaktu kau ingat yang negatif..ingatlah yang positif...
sewaktu kau ingat yang hitam..ingatlah yang putih...

sewaktu itu kau akan sedar.. betapa hebatnya kasih sayang yang Allah kurniakan.. betapa hebatnya Anugerah cinta yang Allah beri... cintailah pasanganmu kerana Allah..dan Allah akan memberimu cintaNya.. insyaAllah...


HAPPY BIRTHDAY MY LOVE


SELAMAT MENYAMBUT ULANGTAHUN KELAHIRAN YANG KE-32 BUAT SUAMIKU TERCINTA

~ semoga panjang umur dan diluaskan dan dimurahkan rezeki.
~ semoga terus berada dijalan yang lurus yang dirahmati oleh Nya.
~ semoga dipermudahkan segala urusan didunia dan diakhirat.
~ semoga terus dapat membimbing tangan saya dan anak2 melalui kehidupan di dunia yg fana' ini.
~ semoga sentiasa diberikan kesihatan yang baik.

~ terima kasih kerana menjadi seorang suami dan ayah yang bertanggungjawab.
~ terima kasih kerana sudi menjadi teman hidup saya dan sudi menerima saya seadanya.
~ terima kasih kerana telah menunaikan impian saya dengan izin Allah.

~~WE ALWAYS LOVE U~~
from salimah | irfan | Ikram | arief 

Saturday, August 2, 2014

tips bayi tidur lena


sebagai ibu kepada 3 orang anak lelaki yg sihat dan aktif.memang mencabar...huhu...tapi inilah pengalaman yang paling berharga bagi saya.dan waktu mereka tido adalah waktu terbAik utk mereka berehat..jadi, saya akan pastikan tido mereka selesa dan mereka akan tido lena.bila mereka dapat rehat yang sempurna, esok hari mereka akan bangun dengan ceria dan aktif seperti biasa.

saya kongsikan tips yg saya praktikkan agar anak boleh tido lena dan selesa.inshaallah, semoga bermanfaat.

1. Mandikan/lapkan dengan air suam sebelum tidur.
Biasanya saya akan lap2 je badan anak2 dan tukarkan pampers..mandi malam bila betul2 perlu sahaja, contohnya baru balik dr kampung dan sampai rumah waktu malam.kena mandilah kan sbb mesti badan tak selesa bila tak mandi ptg.sbb mandi malam pun tak elok untuk kesihatan.

2. Urut seluruh badan dengan baby oil. 
Kuasa urutan memang hebat! Bukan orang dewasa sahaja suka diurut, bayi juga. Urutan melegakan tekanan, memberikan ketenangan, membantu meransang pertumbuhan dan perkembangan bayi dengan lebih cepat, menguatkan otot dan tulang dan sudah tentu merapatkan hubungan kasih antara ibu dan anak.Saya gunakan baby oil lavender..

3. Dodoikan dengan zikir/lagu kegemaran dia
Muzik atau alunan lagu yang perlahan boleh membantu bayi tidur lena. Sambil menyusu, saya bacakan surah-surah pendek dan bernasyid atau berzikir. Insyaallah, ia juga membantu perkembangan rohani bayi..dan dijauhkan dari gangguan syaitan..

4. Elakkan merangsang bayi ketika dia hampir tidur.
Contohnya mengagah, bunyikan rattle, bagi dia teether..=) biasanya anak2 yg besar selalu suka ajak adik die main waktu sebelum tido..mmg saya paksa pejam mata je..huhu...kalau tak, mmg x berhenti main jer..

5. Biarkan dia bermain sampai letih. Baru dibawa untuk tidur. 
Ada yang cakap kat saya, kena jadualkan waktu tidur bayi. Jangan biar bayi yang buat jadual sendiri. Saya cuba, selepas Isyak bawa masuk bilik untuk ditidurkan walaupun matanya masih bulat. Dan hasilnya, saya stress. Sebab dia masih tak nak tidur, dan apa yang saya dapat hanyalah penat. So, saya biarkan sahaja dia bermain, menjerit, tengok TV etc...sampai lah dia menangis dan merengek untuk minta susu. Inilah masa terbaik untuk ditidurkan..=)

6. Pastikan tempat tidurnya selesa
Tiada semut, debu etc yang boleh menganggu..tak terlalu sejuk dan tak terlalu panas. 

okey...SELAMAT MALAM...jangan lupa baca doa tido... ;)

beraya lagi dan lagi.....

harini seharian beraya ke rumah jiran, sahabat, sedara, jiran lama dan kawan2 sekerja 'si dia'..mmg kenyang makan makan dan makan.alhamdulillah...

anak2 pun da naik letih..keluar rumah dlm pkl 12tghari.first beraya umah jiran dl.lpstu gerak ke rumah jiran lama 'si dia'.kemudian rumah kawan2..rumah last makan laksa yang sangat sedapppp...masih terasa kesedapannye ni...hehe...sbnrnye dr ptg tadi da rasa mcm teringin nak makan laksa.dan nak ajak 'si dia' g kompleks pkns pekena laksa yg sedap tu..tup tup rezeki kate org.ade pulak rumah yg kami beraya, hidang laksa.apelagi....2 pinggan lah saya makan...hik3...

masuk je kereta, anak2 yg keletihan dah tido..sampai rumah dlm pkl 10.30pm tadi..angkat dieorg dan mandikan terus..dah segar semua.tak nak tido plk..mama yg ngantok da ni...huhu...jom tidooooooooo......zzzzzzz

belanja gambar laksa sebagai hiasan....kikiki

SELAMAT HARI RAYA


SELAMAT HARI RAYA SEMUA...!!!! ;)

dah masuk raya ke-7 baru sempat buat entry..hehe...ye la kan..sibuk balik kampung, raya sana sini ziarah rakan2 dan sedara sume..nak cepat, upload kat fb jer la...blog bersawang ni, tak ter'update'....sian blog.......

tahun ni, seperti biasa..kami beraya belah suami saya dijohor dulu...raya kedua baru gerak untuk beraya belah family saya pulak...memang best sesekali jalan jauh..penat sudah semestinya lah..dengan anak kecik semua kan..tapi seronok..jumpa sepupu, mak sedara semua..main bola, main mercun sama2...dapat collect duit raya...hehe

harini, kami sambung beraya lagi..beraya rumah kawan suami plk...

babai.... ;)


Friday, August 1, 2014

5 tips mencuci muka


Langkah 1: Cuci Tangan
Cuci tangan sebelum anda mencuci muka. Maksud saya cuci dengan bersih dan teliti seperti di tapak tangan, celah jari dan kuku. Lagi bagus jika anda dapat menggunakan sabun anti-bakteria. Pastikan tiada kotoran yang tertinggal di tangan anda melainkan anda mahu kuman dan bakteria pada tangan anda hinggap di muka anda..no no
no !!!

Langkah 2: Buang Kotoran Pada Muka
Buang kotoran dan kesan make up di muka anda dengan menggunakan air bersih atau makeup remover. Kemudian lap muka dengan tuala muka. Pastikan tiada kesan make up yang tertinggal untuk mengelakkan make up bercampur dengan pencuci muka.

Langkah 3: Cuci Muka Menggunakan Pencuci Muka
Basahkan muka sedikit. Kemudian guna pencuci muka yang bersesuaian dengan jenis kulit anda (cth: jenis untuk kulit yang berminyak atau kulit kering). Sapu buih pencuci muka ke muka dan urut keseluruhan muka dengan perlahan selama 30 saat ke satu minit untuk melancarkan peredaran darah dan oksigen di muka. Pastikan tiada bahagian yang tertinggal seperti di sisir rambut, celah hidung dan telinga dan di bawah dagu.

Langkah 4: Bilas Muka
Bilas muka dengan air bersih. Bilas sehingga tiada buih yang tertinggal. Keringkan muka dengan tuala muka. Sapu toner pada muka dengan menggunakan cotton ball untuk mengecilkan liang pori dan menegangkan kulit.(Toner juga dapat menanggalkan kotoran yang tertinggal semasa mencuci muka)

Langkah 5: Pelembap Muka
Jangan lupa gunakan pelembab atau moisturizer pada muka untuk mengembalikan kelembapan kulit muka anda sebab penggunaan pencuci muka boleh menghilangkan kelembapan pada kulit wajah.


p/s : pastikan produk skincare anda adalah 100% organik.tanpa bahan kimia.selamat untuk penggunaan jangkamasa panjang tanpa kesan sampingan.

360 Effects Advance 
~ 100% organic
~ keluaran bumiputera
~ dijamin HALAL 
~ lulus KKM

http://www.facebook.com/salimah.olie
http://www.facebook.com/shopparadise




LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...